Spørsmål hurtigbåt
Hvordan kjøper jeg billett på hurtigbåt?
Billetter kjøpes i appen Reis, eller på Sentrumsterminalen i Bodø. Du kan også kjøpe billett om bord på båten, men vi anbefaler deg å kjøpe på forhånd, slik at du er sikret plass.
Kjøp i appen kan gjøres inntil 1 time før avreise. Er det under 1 time til avgang må billetten kjøpes om bord på hurtigbåten.
Hva er et behovsanløp?
Et behovsanløp betyr et anløp (stopp) som bare gjennomføres hvis noen faktisk har behov for det. I Nordland benyttes behovsanløp på enkelte hurtigbåt og fergeruter.
Informasjonen om hvilke kaier dette gjelder finner du her i vår reiseplanlegger eller i våre rutetabeller. I reisesøket i reiseplanleggeren er det informert om det er et behovsanløp eller ikke. NB: Merk at du ikke behøver bestille behovsanløp om du har kjøpt billett i appen Reis
Les mer om hvordan du bestiller behovsanløp her
Jeg har kjøpt hurtigbåtbillett til feil dag eller feil klokkeslett. Hva gjør jeg?
Du kan selv angre kjøpet av en billett – inntil 6 timer før avreise.
Slik gjør du det: Åpne appen Reis → gå til Billetter → velg Mine billetter → trykk på Vis detaljer → velg Angre kjøp.
Pengene blir automatisk refundert, og du har dem vanligvis tilbake på kontoen innen 3–5 virkedager.
Jeg ønsker å avbestille min billett. Hva gjør jeg?
Du kan selv avbestille billetten inntil 6 timer før avreise tidspunkt i appen Reis.
Tapte reiseutgifter som følge av at du ikke er innenfor avbestillingsfristen må tas via egen avbestillings- eller reiseforsikring, som for eksempel ved sykdom.
Om vi er skyld i at båten ikke går slik som den skal, vil du bli dekket av vår reisegaranti.
Hva koster reisen min?
Billettpriser finner du i appen Reis. Velg hvor du ønsker å reise fra/til, og hvem som skal reise (voksen, honnør, barn, student eller militær).
Barn til og med 5 år reiser gratis sammen med en voksen. Barnet må likevel ha gyldig billett, som kan kjøpes for 0 kroner i appen under reisende "Plassreservasjon".
Kan jeg ta sykkel og/eller kajakk med på hurtigbåt?
Ja, det er gratis å ta med sykkel. Du kan også ha med én sykkelvogn per sykkel. Sykkelvogn koster 200 kr, og kajakk koster 200 kr. Dette betales for om bord på hurtigbåten.
Meld gjerne ifra gjennom vårt kontaktskjema om du ønsker kajakk eller sykkel/sykkelvogn om bord så vi får informert mannskapet på den aktuelle avgangen. Merk at det er en begrensning på 1 sykkel/kajakk per person.
Er det lov med hund/kjæledyr på hurtigbåt?
Ja, det er tillatt å ta med hund og andre mindre dyr på både buss, hurtigbåt og ferge. Mange hurtigbåter har egne hundebur, og noen har egne hunderom. Eier er selv ansvarlig for tilsyn med kjæledyret, samt å påse at dette ikke er til sjenanse for øvrige passasjerer. Kjæledyr som medbringes i bag eller lignende, kan tas med i fellesareal så fremst det ikke er til sjenanse for andre reisende. Hund skal ikke ta opp ekstra seteplass. Ta gjerne med eget bur til hunden slik at den kan plasseres i bagasjehyllen på båter uten eget hundebur/hunderom. Andre kjæledyr skal oppholde seg i bag eller lignende under hele reisen. Det er fra regelverket unntak for blindehunder og politihunder.
Kan barn reise alene med hurtigbåt?
Barn under 10 år skal ikke reise alene på hurtigbåt. Når barn under 10 år reiser med hurtigbåt skal barnet reise sammen med en persom som er fylt 15 år, og som tar ansvar for at den reisende under 10 år får en trygg reise. Barn fra 10 år og oppover må være modne nok til å kunne ta ansvar for å ta vare på seg selv før de får reise. Mannskapet har i liten grad anledning til å følge opp barn som reiser alene. Skoletransport følger egne regler. Ta kontakt med din skole for mer informasjon.
Det er du som forelder/foresatt som kjenner ditt barns begrensninger og evne til å takle uforutsette hendelser. Barnets alder alene er derfor ikke alltid nok til å avgjøre om barnet er skikket for å reise alene eller å ta vare på et annet barn på reisen. Vi anbefaler at barn har et tilgjengelig telefonnummer til sine nærmeste dersom reisen ikke skulle gå etter planen. Det kan også være lurt å foreta reisen sammen med barnet en gang før det skal ut å reise på egenhånd. Det kan være greit å trygge ditt barn slik at de spør mannskap om hjelp dersom man er usikker.
Kan jeg sende gods med hurtigbåt uten at jeg selv reiser?
Ja, det er fullt mulig å sende noe som gods. Om du befinner deg et sted hvor vi har en terminal så kan du dra innom å få et fraktbrev på forsendelsen. Om skal sende fra et anløpssted vil du kunne få dette hos mannskapet når båten ankommer. Det må være en person som mottar forsendelsen ved ankomststed klar når båten ankommer.
Prisen på forsendelsen er en kombinasjon av vekt (kg), størrelse (dm3) og hvor langt forsendelsen skal sendes (sone). Du kan selv regne ut hva prisen blir om du benytter vårt taksregulativ. Om anløpsstedet kun har hurtigbåt som offentlig kommunikasjon, gis 30 prosent rabatt på forsendelsen.
Jeg har mistet reisekortet mitt. Hva gjør jeg?
Ta kontakt med Sentrumsterminalen på telefon +47 910 09 600 eller på e-post sentrumsterminalen@boreal.no. Da vil du få sperret kortet, og pengene refundert dersom du hadde en verdi på det.
Gjelder honnørbillett også til ektefelle og registrert partner?
Personer som har fylt 67 år eller personer med gyldig honnørkort fra NAV kan kjøpe honnørbillett på buss og hurtigbåt. Ektepar og registrert partner (ikke samboer) får begge rabatt hvis de reiser sammen med en billett som gir rabatt, og den ene oppfyller kravet.
Hva er reisegaranti?
Det kan oppstå forsinkelser eller annet avvik i kollektivtilbudet. Er hurtigbåten forsinket eller innstilt, kan du ha rett til å få dekket kostnader knyttet til alternativ transport. Det kan være ved hjelp av tog, taxi, eller kilometergodtgjørelse dersom du bruker egen bil. Det er ulike regler for reisegarantien på hurtigbåt og for reisegarantien på buss.
Fant du ikke svar? kontakt oss på reisnordland@nfk.no eller tlf +47 910 09 600