Dette betyr reisegaranti på buss for deg

Vi gjør alltid det vi kan for at du skal komme deg dit du skal med buss. Men hvis vi svikter, skal vi likevel hjelpe deg. Foto: Isabell Grønnslett

Vi gjør alltid det vi kan for at du skal komme deg dit du skal med buss. Men hvis vi svikter, skal vi likevel hjelpe deg. Foto: Isabell Grønnslett

Hvis bussen ikke kommer eller blir forsinket så kan du søke refusjon eller dekning av ekstra kostnader

Noen ganger skjer det noe som hindrer bussen i å komme, noen ganger kan den være veldig forsinket, og andre ganger kan det være feil i ruteplanen.

Vi vil at du skal komme deg dit du skal, selv om at bussen ikke går som planlagt. Derfor har vi reisegaranti, som betyr at du skal bli minst mulig skadelidende. Det vil si at vi, innenfor regelverket i reisegarantiordningen, betaler for alternativ transport, dersom bussen ikke kommer som oppsatt i ruteplanen.

Når gjelder ikke reisegarantien?

Hovedregelen er at reisegarantien alltid gjelder. Dersom avviket er forhåndsannonsert eller du vet eller burde vite at årsaken til forsinkelsen ikke ligger hos bussoperatøren, kan vi likevel ikke tilby refusjon. Reisegarantien gjelder heller ikke når det inntreffer omstendigheter som bussoperatøren ikke kan styre, for eksempel ekstreme værforhold, ulykker, islagte fjorder og vegstengninger som gjør at transportmiddelet ikke kommer fram, streik og lignende.

Reisegarantien gjelder på Nordland fylkeskommunes bussruter i hele Nordland fylke.

Om alternativ transport ikke kan tilbys, vil vi refundere dine utlegg til drosje, eller for eksempel bruk av egen bil.

Dette gjelder dersom du på din holdeplass blir mer enn:

  • 20 minutter forsinket på reiser under én time med inntil 550 kroner

  • 40 minutter forsinket på reiser mellom én og tre timer med inntil 825 kroner

  • 60 minutter forsinket på reiser over tre timer med inntil 1100 kroner

Overnatting

På reiser over tre timer, hvor forsinkelsen medfører at du ikke når bestemmelsesstedet før dagen etter, vil du få dekket faktiske kostnader til overnatting.

Dette må være klarert på forhånd av det trafikkselskapet du skal bruke eller bruker når reisen blir avlyst eller forsinket.

LES OGSÅ: Visste du at vi har reisegaranti på hurtigbåt?

Få penger tilbake

For at du skal kunne gjøre ditt krav på utleggende dine, må du fylle ut og sende oss et reisegarantiskjema, eller en skriftlig henvendelse senest én måned etter hendelsen.

Vi vil besvare din henvendelse så raskt som mulig og senest tre uker fra vi har mottatt den.

Sjekk at du har riktig rutetabell

Ruteendringer i forbindelse med høytider og nasjonaldager vil komme fram ved søk i reiseplanleggeren på reisnordland.no. Vi anbefaler derfor å bruke denne, og ikke rutetabeller på ark. Det kan godt hende at du ikke har den nyeste versjonen.

Når gjelder ikke reisegarantien?

Reisegarantien gjelder ikke dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor transportørens kontroll, slik som ekstraordinære værforhold eller naturbegivenheter, uforutsette problemer med kjøreveien og andre trafikale forhold, offentlige påbud og forbud, streik og lignende.

Den omfatter heller ikke følgeskader av forsinkelsen, for eksempel at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller flyavgang.

Garantien gjelder ikke kollektivtilbud som ikke er en del av Nordland fylkeskommunes tilbud i Nordland, som for eksempel Flybussen.

Kort om reisegarantiordningen

Reisegarantien er en nasjonal ordning utarbeidet av Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport.

NHO Transport
NHO Transport representerer kollektivtrafikken i Norge og deres 150 medlemsbedrifter transporterer mer enn 400 millioner passasjerer hvert år.

Kollektivtrafikkforeningen
Kollektivtrafikkforeningen er et nasjonalt samarbeidsorgan for offentlige enheter og organisasjoner med ansvar for samordning, koordinering, markedsføring og kjøp av kollektivtrafikktjenester i Norge.

Hensikten er å samarbeide nasjonalt for å styrke kollektivtrafikkens konkurransekraft, slik at flere velger å reise kollektivt. Kollektivtrafikkforeningen har i dag 17 medlemmer, som er offentlige aktører med ansvar for lokal og regional kollektivtrafikk i alle landets fylker.